Gratie si curtoazie in mediul Montessori

Maria Montessori a incorporat lectiile de Gratie si curtoazie in mediu ca parte a activitatilor de Viata Practica intrucat scopul final al educatiei este sa pregateasca pentru viata copilul, transmitandu-i normele si sistemul de valori al societatii din care acesta face parte. Cuvantul gratie provine din limba greaca si la origine desemna numele unor zeite ale fertilitatii. Una dintre acestea – Aglaia – dadea claritate gandurilor, o alta – Eufrosina – aducea bucurie si euforie, iar ultima, pe numele ei Thalia reprezenta simbolul infloririi, fertilitatii si artei. Cu alte cuvinte, cand spunem gratie ne gandim la claritatea mintii, claritatea gandirii, comportamentul pozitiv indreptat spre frumusete, ne gandim la bucurie. In Montessori, gratia se regaseste in miscare, in vorbire si in comportament. Cuvantul curtoazie provine din limba engleza, din perioada Evului Mediu, din vremea curtilor regale si a aristrocratilor. Nu doar membrii familiei regale ci si cavalerii adoptau un comportament etic impecabil respectau reguli foarte stricte si trebuiau sa fie loiali. Putem defini curtoazia ca fiind notiunea care cuprinde toate regulile si normele pe care le avem in comportamentul unul fata de celalalt.Intr-un singur cuvant putem spune ca gratia si curtoazia inseamna armonie.

Maria Montessori credea ca fiecare copil este stapanit de dorinta vitala de a dobandi informatii si cunostinte. Prin activitati desfasurate cu scop, liber alese, acesta se construieste pe sine, transformandu-se zi de zi, astfel ca in timp dobandeste caracteristicile unui copil normalizat: independenta, ordine, disciplina, echilibru si abilitatea de a isi exercita liberul arbitru. Normalizarea este asadar punctul final de la capatul acestui drum si uneori poate dura cativa ani pana o clasa ajunge sa fie normalizata si majoritatea membrilor sa internalizeze setul comun de valori si reguli ale comunitatii.

Mai mult decat oricand este important astazi, intr-o societate care are normele aflate in plin proces de schimbare, sa transmitem copiilor setul de valori si principii ce ne definesc cultural ca si popor. Fundamentul pe care se aseaza toate lectiile de gratie si curtoazie este respectul - respect pentru ceilalti si respect pentru mediul inconjurator.

In clasa montessori activitatile de gratie si curtoazie se desfasoara in grupuri mici si se organizeaza cu scopul de a-i familiariza pe copii cu normele de comportament si regulile de grup. Activitatile se fac in grupuri de 3-5 copii si se focuseaza pe un singur aspect o data, astfel incat toti membrii grupului sa inteleaga in profunzime lucrul respectiv. Grupurile de gratie si curtoazie se organizeaza oricand in timpul zilei. De obicei activitatea este tinuta intr-un moment neutru, astfel incat nici unul dintre copii sa nu se simta certat, mustrat in vreun fel. De obicei copiii stau asezati pe scaune, insa se poate desfasura si sezand pe podea. Pedagogul poate aborda teme precum: cum salutam (in functie de diferitele momente ale zilei), modul in care ne prezentam atunci cand facem cunostinta cu persoane noi,  felul in care se inchide usa fara a fi trantita, cum ne deplasam prin clasa- fara sa alergam si fara a deranja alti colegi, cum se sta pe podea-comod si fara a incomoda alte persoane, modul in care cerem ceva atunci cand avem nevoie si cum multumim, comportamentul la masa, modul in care atragem atentia unui adult aflat intr-o discutie/prezentare, cum procedam daca gasim un lucru care nu ne apartine, cum facem o invitatie cuiva/ cum refuzam o invitatie, modul in care interactionam cu colegii, cum oferim ajutor cand cineva are nevoie, cat de tare vorbim (in functie de locul unde ne aflam), cum ne cerem scuze, cum procedam cand tusim sau stranutam, cum suflam nasul, cum respectam spatiul intim al colegilor (la dormitor, toaleta). Grupul trebuie sa contina putini copii, pentru a oferi astfel tuturor copiilor posibilitatea exerseze deprinderile/comportamentele invatate si in acelasi timp sa dureze cat mai putin pana le vine randul.

Lectiile de gratie si curtoazie se tin in numar foarte mare la inceputul anului scolar sau in momentul cand vin copii noi in mediu, pentru ca astfel facem cunoscute regulile si normele de respectat la grupa. De asemenea, se pot tine si atunci cand urmeaza un eveniment mai putin intalnit: o aniversare, cand urmeaza sa fie gazde (să primească invitataţi), cand urmeaza sa calatoresca cu autobuzul, cand se merge in vizita in parc, muzeu, teatru. Atunci cand observam ca anumite reguli nu functioneaza, apelam tot la lectiile de gratie si curtoazie.

Daca exista situatii in care unui anume copil ii este greu sa respecte regulile, atunci acest copil va face parte din cat mai multe grupuri de gratie si curtoazie, astfel incat sa-si formeze deprinderile necesare. Daca vreunul dintre copii refuza, pedagogul  nu insista ca acesta sa participe, ci incearca sa ii prezinte altadata. S-a observat faptul ca la persoanele cu un grad crescut de empatie nivelul de agresivitate scade in favoarea comportamentelor prosociale. Unul dintre obiectivele educatiei din mediul montessori il reprezinta tocmai dezvoltarea capacităților de empatie și respect pentru sentimentele si nevoile celorlalți si pentru mediul incojurator. Dezvoltarea empatiei joaca un rol esential in modelarea dezvoltarii morale a copiilor, favorizand comportamentele prosociale precum ajutorarea si impartasirea.

Intr-un mediu bazat pe relationare, cum este cel montessorian, pedagogul nu este singura persoana responsabila de procesul de invatare, mai ales cand vine vorba de gratie si curtoazie. Toti adultii din mediu trebuie sa cunoasca regulile si sa le aplice in mod consecvent. Atunci cand se face o exceptie de la unele din normele enuntate anterior este necesar sa li se explice copiilor care au fost motivele care au determinat schimbarea respectivei reguli. De asemenea, parintii trebuie familiarizati de catre pedagog cu regulile de functionare a comunitatii montessori astfel incat sa poata sustine prin explicatii logice si coerente actiunile care se intreprind in gradinita, pentru a asigura un mediu unitar si acasa.

“Traiul elegant si politicos este parte a umanitatii noastre interioare” – spunea Margaret Stephenson, AMI trainer. Copiii sunt sensibili la orice atitudine sau comunicare a adultului- pe care o absorb si ulterior o imita. Este important asadar sa fim pentru copii modele pozitive si sa afisam numai atitudini pe care dorim sa le observam ulterior si la ei. In final sa nu uitam ca gratia si curtoazia sunt bazele culturii pacii, pe care vrem sa o cultivam sadind in copiii nostri comportamente precum empatia, generozitatea si onestitatea.

           

 

Mihaela Preda, pedagog Montessori 3-6 ani

Adelina Rotaru, psiholog Montessano