12-18 ani

Cea de-a treia etapa de dezvoltare este aceea a Adolescentei, intre 12 si 18 ani, si marcheaza sfarsitul copilariei. In prima parte a acestei etape, intre 12 si 15 ani, tinerii au nevoie de mancare adecvata si de somn pentru a sustine cresterea rapida si au nevoie de timp doar pentru „a fi”. Invatarea si dezvoltarea mentala pot fi incetinite, dat fiind faptul ca majoritatea timpului este petrecuta pe cont propriu, cu prietenii, sau satisfacandu-si nevoile elementare de a manca si a bea.

In acest interval ei isi descopera noua identitate, ca adolescenti, si lumea din jurul lor, in afara familiei si a scolii. Este momentul cand copilaria se sfarseste, pentru a face loc unei noi identitati. Tinerii cauta sa inteleaga care le este locul in cadrul societatii si sunt dornici sa gaseasca oportunitati de a contribui la acest lucru.

In a doua perioada a acestei etape, intre 15 si 18 ani, tinerii tind sa planuiasca si sa duca la bun sfarsit proiecte mari de grup, care nu numai ca exploreaza lumea din jurul lor, ci pun in practica abilitatile de viata pe care le-au dobandit in cadrul educatiei Montessori.

Maria Montessori a sugerat ca, date fiind nevoile si interesele particulare ale adolescentilor, este nevoie ca in educatia lor sa fie introduse mai multe tipuri de invatare. Acest lucru include lucratul pamantului, ca o extensie directa a Educatiei Cosmice. Aceasta activitate il mentine pe adolescent in legatura cu lumea naturala si il ajuta sa dezvolte un sens al responsabilitatii indreptat spre resursele naturale. Ea a sugerat ca adolescentii sa petreaca timp la ferma in calitate de Copii ai Pamantului „Erd Kinder”, „Earth Children”, unde sa existe un mini-hotel, unde parintii sa poata veni, pentru a-i vizita. In acest fel, tinerii care la aceasta varsta se confrunta cu nevoia de separare, ar face primii lor pasi de la adolescenta spre maturitate. Dat fiind faptul ca o astfel de ferma ar fi ceva mai greu de realizat in zilele noastre, o alternativa ar fi realizarea unei gradini organice ale carei produse sa fie vandute de catre tineri sau donate unei cauze nobile.

Montessori a numit acest lucru „valorizare”, pentru a descrie procesul prin care un adolescent trebuie sa treaca pentru a se integra intr-o identitate mai matura si pentru a descoperi sensul de a reusi in viata prin propriile eforturi. In prima parte a adolescentei, tinerii, in cautare de modele ale perfectiunii, sunt vulnerabili in a-si blama proprii parinti pe care ii vad imperfecti. Montessori a subliniat nevoia celor din urma de a sprijini cu mare atentie tinerii aflati in aceasta perioada de tranzitie, astfel incat acestia sa o depaseasca fara mari disensiuni si regrete. Scopul principal pentru Montessori in aceasta a treia etapa este de a recunoaste agitatia pe care o experimenteaza tinerii si de a gasi cai de rezolvare a problemelor lor. Schimbarile din comportamentul acestora trebuie privite drept treceri normale catre maturitate, si nu drept probleme. Este important de stiut ca dezvoltarea academica va avea loc numai atunci cand nevoile sociale si emotionale ale adolescentului se vor fi implinit.

Carti recomandate: cartile de la editura Arthur sunt foarte potrivite pentru aceasta varsta