Educatie alternativa versus educatie traditional

Educatia Montessori pune accent pe invatare prin intermediul celor cinci simturi, nu numai prin ascultat, privit sau citit. Copiii din clasele Montessori invata in ritmul lor si potrivit propriei alegeri a activitatilor, din zeci de posibilitati. Invatatul este un process stimulant plin de descoperiri, ducand la concentrare, motivare, auto-disciplina si dragoste pentru invatat. Clasele Montessori ii plaseaza pe copii in grupuri de cate trei ani (3-6, 6-9, 9-12 si asa mai departe), formand comunitati in care copiii mai mari impart in mod spontan cunostintele lor celor mai mici decat ei. Astfel, Montessori reprezinta O ABORDARE TOTAL DIFERITA in ceea ce priveste educatia.

Clasa traditionala

Mediul Montessori

Manuale, creion si hartie, caiete Materiale kinestezice pregatite, cu un control al erorii incorporat, materiale de referinta special dezvoltate
Lucrul si invatatul fara accent pe dezvoltarea sociala a copilului Lucrul si invatatul potrivite dezvoltarii sociale a copilului
Curriculum fara ramnificatii, impartit pe capitole Curriculum unitar, dezvoltat la nivel international
Subiecte individuale Subiecte integrate si invatat bazat pe psihologia comportamentala
Perioade de lucru Cicluri de lucru fara intrerupere   
Clase cu elevi de acceasi varsta Clase cu elevi de varste diferite
Elevi pasivi, tacuti, in banci Elevi activi, vorbareti, cu perioade de tacere spontana, libertate de miscare
Elevii sunt ghidonati de catre scoala Scoala vine in intampinarea nevoilor elevilor
Students leave for special help Special help comes to students 
Evaluare bazata pe produs Evaluare focusata pe proces, liste ale maiestriei, ale aptitudinilor