Bucatarii Sanatatii
Curriculum de sanatate Montessano

Fondator si Coordonator: Magdalena Voinea (Coordonator Sanatate) si Marinela Gavris (Bucatar Montessano)

Obiective Generale: Deprinderea de catre copii a abilitatilor si cunostintelor de a gati sanatos, respectand normele de igiena in bucatarie, cunoasterea ingredientelor sanatoase si recunoasterea celor nesanatoase, deprinderea modului de combinare corecta/incorecta a alimentelor, a codului de etica in bucatarie, a tips&tricks-urilor meseriei, a respectului fata de hrana si bucatar.

Adresare: Copiilor intre 6-12 ani.

Inclus in curriculum: DA, cursul este inclus in CURRICULUM DE SANATATE MONTESSANO, reprezentand o disciplina complementara fata de cele obligatorii conform curriculumului national.

Desfasurare: de doua ori/saptamana, fiecare atelier durand 50 - 60 minute. Programul face parte din responsabilitatile comunitatii de scoala. Programul se desfasoara in sala de mese, dotata cu chiuveta, plita electrica, vesela, echipament si ingrediente.

Coordonator: Magdalena Voinea este fondatorul si coordonatorul de sanatate ale Montessano, asigurand planificarea si buna organizare a cursului. Marinela Gavris este bucatar Montessano, are experienta de 10 ani ca bucatar in restaurante private si asigura supravegherea copiilor pe parcursul procesului de pregatire a hranei pentru colegi. Atat Magda, cat si Marinela sunt instruite in bazele nutritiei de catre nutritionistul colaborator Montessano, Maria Varga, in proceduri HACCP de catre consultantul sanitar-veterinar a organizatiei, precum si in bucatarie vegetariana prin participarea la cursul Bazele Bucatariei Vegetariene organizat de Asociatia Vegetarienilor din Romania.


Metoda de Predare: Copiilor din comunitatea de scoala li se explica, la inceputul fiecarui semestru, principiile acestui program (care sunt analizele medicale obligatorii pentru accesul in blocul alimentar, echipamentul si conditiile de igiena obligatorii, codul de etica pentru pregatirea hranei, principiile gatitului sanatos: vesela, ingrediente, combinatii alimentare etc.). Copiii din comunitatea de scoala aleg, dintr-un meniu a-la-carte, gustarea de dupa-amiaza care va fi pregatita de catre echipa de bucatari. Bi-saptamanal, o echipa de cate doi copii din comunitatea de scoala are responsabilitatea pregatirii gustarii de dupa-amiaza pentru colegii lor (prin rotatie, toti copiii din comunitatea de scoala au aceasta responsabilitate); copiii isi iau echipamentul obligatoriu pentru pregatirea hranei, asistentul medical verifica respectarea normelor de igiena si a starii de sanatate corespunzatoare a echipei de bucatari, bucatarul supravegheaza echipa de bucatari pe tot parcursul procesului de pregatire a hranei. Copiii pregatesc gustarea de dupa-amiaza respectand retetele si normele de pregatire a hranei, o aranjeaza pe farfurii, o servesc colegilor din comunitatea de scoala, strang si spala vasele.

Exemple de Activitati: Pregatirea gustarii de dupa-amiaza – imbracarea echipamentului obligatoriu, citirea retetei, alegerea veselei si ingredientelor,  pregatirea hranei, aranjarea pe farfurii, servirea catre colegi, strangerea mesei si spalarea vaselor.

Achizitiile Copilului: Copiii invata sa gateasca sanatos, inteleg ce inseamna o reteta, afla care sunt normele de igiena in bucatarie (analize medicale, norme HACCP), care sunt ingredientele sanatoase si nesanatoase (inclusiv sa citeasca si inteleaga etichetele), care este modul de combinare corecta si incorecta a alimentelor, invata despre codul de etica in bucatarie (inclusiv ce se poate intampla cand mergi la restaurant), tips&tricks-urilor meseriei, dobanadesc respect fata de hrana sanatoasa si fata de meseria de bucatar. Copiii aplica totodata in bucatarie notiuni de chimie si matematica.

Feedback: Parintii primesc newsletter lunar privind activitatile si progresele copiilor si sunt invitati sa participe la intalnirile anuale organizate de profesor si conducere.