0-6 ani

Prima etapa de dezvoltare: de la nastere la sase ani – Filosofia Montessori
Primii sase ani din viata unui copil sunt marcati de o extraordinara dezvoltare pe plan fizic si psihologic. Aceasta este perioada copilariei, o perioada in care corpul se dezvolta din cap pana-n picioare, in care copilul are un sistem imunitar fragil si este susceptibil la imbolnaviri frecvente.

Din punct de vedere psihologic, copilul este un ganditor concret, absorbind totul din jurul lui, asemenea unui burete. Montessori a denumit aceasta perioada drept Mintea Absorbanta. Ea a ajuns la concluzia ca invatarea este cel mai bine asimilata in aceasta perioada, fata de oricare alta, copilul incepand sa dobandeasca limbajul, sa isi dezvolte abilitatile cognitive si motorii, sa imite adultii din jurul lui si sa dezvolte anumite asteptari in ceea ce priveste lumea inconjuratoare.

In aceasta prima etapa a dezvoltarii sale, copilul are numeroase nevoi. Din punct de vedere emotional, acesta are nevoie de dragoste si acceptare, respect si intelegere, caldura si protectie. De asemenea, are nevoie de sentimentul ca este in siguranta, de ordine, precum si de libertate si independenta, pe masura ce isi dezvolta relatiile sociale.

Maria Montessori a constatat importanta pe care o are un mediu pregatit de adulti astfel incat sa ii permita copilului sa exploreze si sa experimenteze activitati cu un anumit scop. Ea a fost de parere ca in aceasta perioada trebuie sa existe doua sau trei medii pentru copil. In primele doua luni, copilul ar trebui sa fie impreuna cu mama sa, legatura copil-mama fiind astfel intarita. Dupa aceea, este ideal ca acesta sa fie ingrijit acasa. Totusi, neexistand mereu aceasta posibilitate, exista programe Montessori special create astfel incat sa acopere nevoile copilului mic. De la varsta de doi ani si jumatate sau trei ani, pana la 6 ani, copilul are nevoie sa se miste pentru a-si asigura independenta.

Tot in aceasta perioada copiii trec printr-o serie de perioade senzitive sau „ferestre de oportunitate”. Acesta este momentul pentru invatarea innascuta: dezvoltarea abilitatilor de limbaj, nevoia sa se ridice, sa se tarasca si sa mearga. In timpul acestor perioade senzitive este mai usor pentru copil sa dobandeasca anumite concepte pe care ii va fi mai greu sa le dobandeasca mai tarziu. Montessori a identificat 11 perioade senzitive diferite de la nastere la varsta de sase ani.

Miscarea – Miscarile devin mai coordonate si controlate: insfacare, atingere, intoarcere, balansare, tarare si mers (de la nastere la varsta de 1 an)

Limbajul – folosirea cuvintelor pentru a comunica: un progres de la gangurit la cuvinte si fraze, cu un vocabular in dezvoltare si intelegere (nastere-6 ani)
Obiecte mici – o fixatie pentru obiecte mici si detalii (de la 1 la 4 ani)
Independenta fizica – „Pot sa ma descurc singur” – activitati de unul singur, intr-un mediu pregatit, cu activitati reale, avand un scop precis
Ordine – caracterizata printr-o dorinta de repetitie si rutina. Dezordinea ii deranjeaza pe copii si, de aceea, mediul trebuie sa fie ordonat cu grija, cu fiecare obiect la locul lui si cu reguli bine stabilite (2-4 ani)
Muzica – interes spontan in dezvoltarea ritmului si a melodiei (2-6 ani)
Gratie si curtoazie – imitarea comportamentului politicos si internalizarea acestor calitati in propria personalitate (2-6 ani).
Rafinament al simturilor – fascinatie pentru experiente senzoriale (gust, sunet, pipait, greutate, miros) ceea ce duce la copii care invata sa observe si care fac discriminari senzoriale foarte mari (2-6 ani)
Scris – fascinatie pentru incercarea de a reproduce litere si cifre cu creionul sau cu stiloul, pe hartie. Maria Montessori a descoperit ca scrisul precede cititul (3-4 ani)
Citit – inters sponatn pentru reprezentarea simbolica a sunetelor fiecarei litere si pentru formarea cuvintelor (3-5 ani)
Relatii spatiale – formarea unor impresii cognitive despre relatiile in spatiu, incluzand aici si locurile familiare. Copiii devin mai capabili de a-si gasi locul in vecinatate si sunt foarte buni la rezolvarea unor puzzle-uri complexe (4-6 ani)
Matematica – formarea conceptelor de cantitate si operatii din folosirea unor ajutoare materiale concrete (4-6 ani)

Aceste perioade senzitive pot dura zile, luni sau chiar ani, si inceteaza treptat. Invatarea odata realizata in timpul acestor perioade nu este completa, insa bazele, odata puse, permit invatarea mult mai profunda de mai tarziu. In prima etapa a dezvoltarii lor copiii absorb si proceseaza informatia din tot ceea ce ii inconjoara.

 
Activitatile din aceasta perioada sunt in mare parte exercitiile de viata practica de fiecare zi: spalarea mainilor, spalarea mesei, lustruirea, inchiderea si deschiderea hainelor, maturatul, stersul prafului etc, facand parte din mai multe arii: grija fata de sine, grija fata de ceilalti si fata de mediu, exercitii de gratie si curtoazie.

Fiecare activitate in parte are un scop direct si indirect, se executa in mod simplu si cat mai natural, contine materiale reale si atractive din punct de vedere vizual. In lectiile de gratie si curtoazie copiii au posibilitatea de a invata comportamente si obiceiuri acceptate de societate, invata bunele maniere, forme de salut etc, in timp ce exercitiile de viata practica au ca scop:

  • castigarea independentei
  • dobandirea concentrarii indelungate
  • dezvolta simtului ordinii
  • responsabilitate
  • rabdare
  • respect pentru sine, ceilalti si mediul inconjurator
  • coordonarea miscarilor si rafinamentul lor