6-12 ani

Perioada de la 6 la 12 ani, perioada copilariei, este o „faza calma de crestere uniforma” in care mintea abstracta se organizeaza. Mintea absorbanta, prevalenta intre nastere si sase ani, face loc mintii constiente.

Orizontul mental si fizic al copilului se deschide si nu mai exista nicio limita la ceea ca copilul doreste sa exploreze, daca exista oportunitati pentru a face acest lucru si daca conditiile sunt favorabile.

Pentru aceasta etapa de dezvoltare, Montessori a pus accentul pe o educatie expansiva, o cultura vasta (prin studiul istoriei, al geografiei, al artelor, al stiintelor), pe contacte sociale mai largi si pe mediul deschis. Copilul doreste sa exploreze intreaga problema a moralitatii, avand nevoie de modele foarte bune, in scopul de a invata despre valori, si poate, impreuna cu ceilalti copii, sa contruiasca grupuri sociale care sunt organizate pe reguli si pe munca. Spre 11-12 ani majoritatea copiilor prefera sa lucreze impreuna cu ceilalti, mai degraba decat individual.

Copilul din a doua etapa este dornic sa cunoasca si sa inteleaga lumea construita de Natura si de umanitate, este dornic sa isi gaseasca locul in lume si poate aprecia interconexiunea cu lucrurile si oamenii din jurul lui.
In aceasta perioada, daca i se permite acest lucru, copilul poate dobandi o „Educatie Cosmica” prin care este invatat ca universul nu este un loc izolat sau ceva care „a aparut pur si simplu”, ci ca fiecare particula, substanta, specie si eveniment au un rol specific si o contributie la dezvoltarea celorlalte.

Tot in acest interval, copilul este dotat cu puterea imaginatiei (programele Montessori ofera, in acest sens, o viziune holistica asupra cunoasterii prin prezentarea celor Cinci Mari Lectii), cu o gandire si un rationament abstract si cu putere fizica. Are independenta intelectuala caracterizata prin „pot si eu sa gandesc asta”, avand in acelasi timp nevoie sa stie ca adultii din viata lui il iubesc, il respecta si il inteleg.

Mediul elementar Montessori este acum plin de creativitate si IMAGINATIE, in acest sens derulandu-se si toate activitatile copiilor: ei cerceteaza planetele si scriu povesti creative despre aventurile lor in spatiu, se adancesc in biologia marina si scriu cantece despre spatele balenei, exploreaza utilizarea unor simple masini si construiesc o rampa la intrarea in scoala, invata despre Evul Mediu si cos, deseneaza, prezinta un spectacol medieval de moda. Toate acestea izvorasc din imaginatie, cu o baza teoretica solida din realitate.


Cartile recomandate pentru aceasta varsta sunt, de asemenea, carti bazate pe realitate, enciclopedii, carti de calatorii ale exploratorilor, carti de arta, carti de istorie, fara a neglija, insa, latura creativa a acestora, prin intermediul cartilor de fictiune.