Acomodarea la grădiniță – Anca Bogatu, pedagog Montessori 1-3 ani la Grădinița Montessano

Acomodarea la grădinița Montessano

Este poate unul dintre cele mai dificile momente din viața unui părinte atunci când învață să se distanțeze, treptat, de copilul său. Este momentul în care părintele își deschide brațele pentru ca cel mic să intre în contact cu lumea înconjurătoare. Pentru ca acest proces să fie cât mai armonios, trebuie să ținem cont de câteva lucruri esențiale: valorile pe care le va deprinde copilul, siguranța în care va crește și răbdarea și respectul cu care va fi întâmpinat în comunitate.

Alegerea grădiniței potrivite

Procesul de selecție a grădiniței trebuie să înceapă cu câteva luni înainte de decizia finală. În acest timp, părinții ar trebui să viziteze instituția și să discute cu coordonatorul de înscrieri despre nevoile și așteptările familiei. Întâlnirea cu educatorii este o ocazie importantă de a adresa întrebări și de a înțelege contextul didactic în care va intra copilul. La Grădinița Montessano, primim copiii cu brațele deschise, într-un mediu cald și primitor, în care fiecare familie este încurajată să cunoască bine educatorii.

Procesul de acomodare

Cu cât copilul este mai mic, cu atât temerile părinților sunt mai mari, iar acomodarea necesită o atenție deosebită. După doi ani în care părinții sunt principalele persoane de referință, brusc apare un alt adult, complet necunoscut, care va începe să joace un rol esențial în viața copilului. Acest transfer de încredere și siguranță se face treptat, începând cu câștigarea încrederii părinților, apoi a copilului. La Grădinița Montessano, educatorii noștri reușesc să stabilească această legătură prin naturalețe, sinceritate și devotament.

Relația părinte-educator

În educația Montessori, colaborarea dintre părinți și educatori este esențială. Educatorii își descoperă și îmbunătățesc abilitățile prin autocunoaștere, iar respectul față de copil și transmiterea acestui respect către părinți sunt la baza colaborării de succes. Încrederea se construiește în timp și este esențial să oferim părinților oportunitatea de a observa mediul, modul de comunicare cu copiii, rezolvarea conflictelor și sprijinul emoțional oferit la Grădinița Montessano.

În perioada de acomodare, când copilul petrece timp cu părintele într-un loc nou (care va deveni a doua sa casă), acesta primește indirect încrederea și siguranța pe care părintele i-o transmite fără cuvinte.

Povestea educației copilului începe la grupele Boboci și Muguri ( Grădinița Montessano)

Grupele de creșă sunt gândite pentru a dezvolta încrederea de sine, cunoașterea tipologiilor umane, acceptarea frustrării și conștientizarea emoțiilor, toate acestea într-un context cognitiv atent pregătit în sălile Montessori. Educatorii montessori de creșă analizează toate aceste schimbări în copii și stabilesc cel mai bun moment pentru trecerea spre noi provocări, la grupe de copii mai mari, de la coordonare și rafinarea mișcărilor la finalizare în lucrul cu materialele.

Colaborare strânsă cu părinții

Pe parcursul acestui proces, se formează o echipă puternică între educator și părinți. Fiecare își asumă roluri și sarcini pentru acasă, folosind aceeași abordare în rezolvarea provocărilor. Montessori înseamnă răbdare, încredere și colaborare, iar deși procesul poate fi uneori dificil, rezultatele sunt extraordinare. Copiii noștri devin curajoși și încrezători, pregătiți să exploreze lumea din jurul lor cu entuziasm și să ofere sprijin colegilor.

Cine suntem noi, adulții, în acest context?

Suntem disponibilitate, suntem atenți la nevoile copiilor și așteptăm cu răbdare momentul în care ei vor cere sprijinul nostru. La Grădinița Montessano, nu le oferim doar răspunsuri, ci îi învățăm cum să gândească, cum să fie independenți și să colaboreze.

Suntem educație și pace, exact așa cum spunea Maria Montessori.

Articol scris cu blândețe și empatie de Anca Bogatu, pedagog Montessori la grupa 1-3 ani, cu experiență de peste 10 ani în comunitatea Montessano.