Când vorbim despre principii Montessori la grupa aceasta de vârstă, ne referim, de fapt, la mai multe etape de creștere din punct de vedere emoțional. Putem enumera aici adaptarea la viață în afara uterului (fizic la mediul înconjurător, emoțional la relația cu familia apropiată și apoi cu ceilalți, alimentația, intrarea în colectivitate), adaptarea sau apartenență la un grup, cunoașterea de sine, recunoașterea emoțiilor și, cu cât copilul crește mai mult, cu atât apar și situații noi pe care, prin stima de sine sănătos construită, acesta le înfruntă.
Totul pornește de la o bază foarte puternică ce este construită pe respect, dragoste, acceptare, sinceritate, răbdare și atașament sănătos.
“La naștere, copilul nu intră în mediul natural, ci în cel al civilizației în care se desfășoară viața oamenilor. Un mediu supranatural, construit peste cel natural, prin exploatarea naturii, din impulsul omului de a obține foloase mărunte pentru viața sa și de a-și ușura adaptarea. Dar ce facilități a produs civilizația în sprijinul nou născutului, a omului care face supremul efort de adaptare când trece, prin naștere, de la o viață la alta? Aceasta dureroasă trecere a nașterii ar trebui să fie ajutată printr-un tratament științific al copilului nou născut, pentru că în nicio altă epocă a vieții, omul nu trece printr-un asemenea moment de luptă și de contrast și, prin urmare, de suferință precum acesta.” M. Montessori, Secretul copilăriei, pg 23, cp IV Nou Născutul, edit Apa, 2003
Principalele preocupări ale părinților și ale educatorilor sunt:
• Atașament (separare)
• Acceptare
• Adaptare
Atașamentul este afecțiunea puternică și durabilă față de cineva sau ceva. Copilul se conectează mai întăi cu mama (din viață intrauterina – prin resurse, mângâieri, voce), apoi cu tatăl (voce și relația cu mama), apoi cu celelalte persoane pe care le cunoaște. Însă toate relațiile pe care copilul le stabilește în mica copilărie sunt raportate la relația pe care mama o are sau o construiește cu acele persoane. Atunci când mama are încredere în anumite persoane transmite și copilului emoția și astfel se construiește relația sănătoasă. Separarea se bazează tot pe încredere!
Și amândouă au la baza acceptarea – copilul care se simte dorit și acceptat în viață extrauterină trece mult mai ușor prin multitudinea de schimbări prin care trece de-a lungul vieții.
Pentru că educatorul este printre primele persoane din viața unui copil care începe să-i arata cât de mare este mediul înconjurător, el trebuie să-i ofere siguranță și încredere. Aceasta se formează încă din primele zile de colectivitate și crește în timp, încet și sigur, pe toată perioada șederii la grădiniță. Grația și curtoazia sunt elementele de care se ajută fiecare persoană în parte pentru a dezvolta relații sănătoase și, practic, sunt primele ‘învățăminte’ pe care educatorul le oferă elevilor săi, prin exemplul personal.
Când spunem grație ne gândim la claritatea minții, a gândirii, la comportamentul pozitiv îndreptat spre frumusețe. Aceste sunt principii Montessori – grația mișcării, a vorbirii și a comportamentului. Curtoazia este noțiunea care cuprinde toate regulile și normele pe care le avem în comportament unul față de altul. Cu alte cuvinte, grația și curtoazia reprezintă armonia din jurul nostru – pe care o exprimăm și pe care ne dorim să o primim.
După ce am stabilit tipul de relație pe care ne vom baza (mai întăi prin observare la relația adulților cu ceilalți copii, apoi prin interacțiunea directă dintre educator și copilul nou intrat în colectivitate), începem procesul de adaptare. Acesta este alăturarea unui individ la un grup nou, într-un timp mai scurt sau mai lung. Acest proces se termină în momentul în care cel mic desfășoară un comportament cât mai apropiat de cel de acasă și se simte relaxat.
Grupa 0-3 ani la grădiniță este drumul pe care un copil îl parcurge din brațele mamei până la colectivitatea propriu zisă. În Montessori, copii puțini, adulți mai mulți, activități ușoare, muzică, timp prelungit de odihnă, toate acestea înseamnă cunoaștere și mai puțin rafinare, introducere, cuprins și mai puțin încheiere, care sunt apanajul grpuei de 3-6 ani, dar despre care vom vorbi într-un articol viitor.
Anca Bogatu – pedagog Montessori certificat AMI grupa 0-3 ani