Copilul își poate realiza potențialul maxim numai cu ajutorul libertății și al experiențelor proprii din cadrul mediului.
În funcție de perioada senzitivă în care se află – spre exemplu ordine, dezvoltarea limbajului, matematică, copilul alege materialul care îi răspunde nevoii lui interioare din acel moment și exersează, prin repetare și practică, cât timp îi este necesar pentru dobândirea respectivei abilități, în ritmul propriu construcției interioare.
Respectul mediului pentru ritmul propriu de construcție interioară se reflectă în auto-disciplină.
Materialele Montessori au ca specific controlul erorii, oferindu-i copilului posibilitatea imediată de verificare a rezultatului muncii și de evaluare a propriului progres – transferând astfel controlul în mâinile celui care învață, sprijinind copilul să-și protejeze respectul de sine și auto-motivarea.
Odată sedimentate în interior abilitățile și cunoștințele de care au nevoie pentru a intercaționa cu mediul exterior, copilul evoluează natural către activități desfășurate în comun cu alți copii, în cooperare.
Sprijinul reciproc și auto-motivația se dezvoltă prin funcționarea în grupe de vârstă mixte, cu copii între 3-6 ani: cei mari îi ajută pe cei mici, cei mici îi observă pe cei mari și sunt stimulați intrinsec să evolueze.
- Pedeapsa, recompensa, comparația sau etichetele sunt inexistente în mediul Montessori.