Ştim deja că, în această perioadă a preşcolarităţii, copiii asimilează foarte uşor, mai ales dacă sunt expuşi unui mediu care oferă informaţii clare şi concrete, în mod repetat şi consecvent.
Cea mai interesantă particularitate a minţii preşcolarului este că absoarbe foarte multă informaţie – de la cuvinte (chiar şi dintre cele mai complexe), atât în limba maternă, cât şi din alte limbi, până la expresii, poezii, cântece, numere, calcule matematice, modele comportamentale sau reguli. Dintre toate acestea, copilul foloseşte ceea ce simte că are nevoie, când are nevoie.
Abilităţile cognitive ale copilului de 5-6 ani.
Conform Fişei de dezvoltare psihomotrică Portage, care face parte din setul de instrumente psihologice de expertizare şi evaluare a preşcolarilor, raportat la vârsta de 5-6 ani, copiii ar trebui să deţină următoarele abilităţi cognitive:
*Matematică şi numeraţie
*Numără până la 20 de obiecte şi spune câte sunt.
*Numeşte 10 numere scrise.
*Numără de la 1 la 100.
*Aşază cifrele de la 1 la 10 în succesiune adecvată.
*Arată/indică numerele denumite de la 1 la 25.
*Face adunări şi scăderi cu numere până la 3.
*Limbaj şi alfabetizare
*Spune în ordine literele alfabetului.
*Citeşte literele mari şi mici ale alfabetului.
*Asociază literele mari cu cele mici ale alfabetului.
*Îşi scrie numele cu litere de tipar.
*Recunoaşte 10 cuvinte scrise.
*Logică şi relaţii spaţiale
*Aranjează obiectele în ordine după lungime şi lăţime.
*Spune dacă un obiect este mai greu sau mai uşor.
*Numeşte poziţiile obiectelor (primul, al doilea, al treilea).
*Numeşte stânga şi dreapta raportat la propriul corp.
*Cunoştinţe generale şi percepţie
*Indică părţile principale ale corpului uman.
*Numeşte în ordine zilele săptămânii.
*Arată obiecte întregi şi jumătăţi.
*Îşi spune data naşterii (ziua şi luna).
*Poate prevedea ce va urma (după situaţie).
*Abilităţi grafice
*Copiază un romb.
*Copiază un labirint simplu.
UN REPER, NU O CONDIȚIONARE
Aceste abilităţi sunt importante pentru a înţelege progresul copilului, însă ele reprezintă un reper şi nu o condiţionare. Este esenţial să privim dezvoltarea copilului ca pe un proces unic şi individual. Succesul şcolar nu este garantat de o listă de abilităţi, ci de susţinerea emoţională, încrederea şi motivaţia copilului de a învăţa şi a descoperi.
Un articol scris de Daniela Cristescu, pedagog Montessori la grupa 3-6 ani la Grădinița Montessano.